047 – Autóbérlés

Régen volt már olyan poszt, amikor olyan témát dolgozunk fel, ami az idelátogatóknak lehet hasznos. Főleg, hogy jön a nyaralós szezon. Az autóbérlés pedig olyan, amire valószínűleg szükségetek lesz errefele. Ahogy minden ilyen posztnál el szoktuk mondani, tessék ezeknek utánanézni, nem vagyunk szakértők, csak a saját tapasztalatainkat írjuk le – garancia nincs 🙂

Foglalás

Ne reptéren

Ez elsőre fután hangzik, mert hol máshol?! Nyílván repülővel érkezik meg az ember és valahogy el kell jutnia a hotelbe vagy bárhova is menjen, illetve hazafele ugyanez a helyzet. Ez teljesen igaz, nem is mondom, hogy soha ne bérelj autót reptéren, illetve ez városonként eltérő lehet, de érdemes megnézni az árakat és összehasonlítani mennyivel olcsóbb, ha mondjuk a hotel közelében bérelsz. Nyílván ez azt jelenti, hogy a reptérről taxizni (vagy Uber/Lyft) kell, ami nincs ingyen, de néha megdöbbentő különbségek vannak, úgyhogy még lehet hogy így is megéri. Csak nézd meg, hogy mennyi a reptéren bérelni, majd nézd meg mennyi lenne a hotel körül. Általában a hotelekben van “shuttle service”, amivel ingyen elvisznek a környéken bárhova. Fel kell rá iratkozni, meg nyílván kérdezd meg, hogy az XY autókölcsönzőbe elvisznek-e.

Aztán persze ha ez túl macerás, akkor bérelj a reptéren 🙂 Az meglehetősen egyszerű, általában van egy központi “car rental center”, az összes nagyobb cég irodájával. A reptéren ki van táblázva az érkezésnél, hogy hol találod a “car rental shuttle” megállóját. Ennek azért érdemes előre utána járni, mert néha (főleg kisebb repterekre jellemző), nem egy nagy épület van, hanem minden cégnek van saját telephelye. Na ilyenkor figyelni kell, hogy milyen shuttle-re szállsz fel. És csak hogy ne legyen annyira egyszerű, néha több cég összefog, úgyhogy hiába a Sixt-től béreltél autót, lehet, hogy a Hertz buszára kell felszállni. Érdemes alaposan elolvasni a foglalás visszaigazolást, ezek le vannak benne írva.

ÁFA nincs benne az árban

Erről már írtunk korábban, de ki akartam emelni itt is. Amerikában minden ár, amit látsz, az nettó! Az áfát csak a legvégén tűntetik fel, ezt vegyétek számításba, amikor nézelődtök. Azt is írtuk korábban, hogy az áfa államonként (adott esetben városonként) eltérő, de alapvetően jóval kevesebb, mint otthon 🙂

Illetve ha nem a kölcsönző cég saját oldalán foglaltok, hanem valamilyen összehasonlító oldalon keresztül, ott sokszor még a végén sem mutatják az áfát, hanem azt az autó átvételekor kell fizetni a helyszínen. Ezt mindenképp nézzétek meg alaposan!

Különböző díjak

Ez igazából hasonló kategória, mint az előző. Az áfán kívül általában még vannak mindenféle egyéb díjak a normál “napidíjon” felül, amit a foglalásnál látsz. Itt egy példa, ahogy a 180 dolláros foglalásból (4x$45), majdnem 270 dolláros végösszeg lesz. Semmiképp ne csak a napi bérleti díj alapján válasszatok!

Turistáknak néha olcsóbb

Erre nemrég jöttünk rá egy baráttal, akik terveztek egy amerikai körutat és autót foglaltak, de valahogy gyanúsan olcsóra hozta ki nekik az oldal, úgyhogy megkérdezett, hogy szerintem ez lehetséges-e. Az egyik trükk a fent már említett “áfa nincs benne az árban” dolog volt, viszont meglepetésemre amikor én akartam lefoglani ugyanazt az autót ugyanarra az időpontra, nekem egy magasabb ár jött ki. Arra jutottunk, hogy mivel ő Európából (Ausztriából, hogy pontos legyek) nézte az oldalt, én pedig Amerikából, valószínűleg ez volt a különbség. Nem volt óriási különbség, de tény, hogy neki olcsóbb volt, mintha én foglaltam volna innen Amcsiból.

Autó átvétele

Nyílván legyen nálad jogosítvány és útlevél, ez nem meglepetés gondolom. Nemzetközi jogsit (főleg azt, amit Magyarországon adnak), hanyagolhatod, nekem sose volt bajom abból, hogy a magyar jogsi volt nálam. Pedig azon egy szó nincs angolul. Nyílván ha van nemzetközi jogsid, hozhatod, baj nem lesz belőle, de ha nincs, nem feltétlenül kell – SZERINTEM. De persze ne hibáztassatok, ha ezért nem kaptok autót 🙂

Hitelkártya

Na ez már érdekesebb, kérni fognak hitelkártyát (credit card). Akkor is, ha ki van fizetve előre az autó. Hacsak nem céges foglalás volt. Ha magánszemély foglalt, mindig kérnek hitelkártyát. Lehet magyar (vagy bármilyen) kártya, de hitelkártya kell. Normál bankkártyát (debit card) nem fogadnak el. Legalábbis nekem ez a tapasztalatom.

Ehhez kapcsolódó másik dolog, ha nem fizeted ki előre az autót – valami ok végett – és helyben akarsz fizetni készpénzben, vannak olyan irodák, ahol kp-t nem fogadnak el egyáltalán. Úgyhogy ha átvételkor akarsz kp-ban fizetni, mindenképp hívd fel őket előtte (vagy írj e-mailt), és kérdezd meg, hogy abban a konkrét irodában tudsz-e úgy fizetni, ahogy te szeretnél.

Pre-paid fuel

Ez lesz az egyik dolog, amit rád akarnak sózni. Alapvetően úgy működik a bérelt autó, mint otthon, amennyi benzinnel kapod, annyival kell visszavinni (nem feltétlen teli tankkal kapod, de általában igen). Ha nem akarsz ezzel vesződni, akkor kérhetsz “pre-paid fuel” opciót, ami azt jelenti, hogy akár üres tankkal is visszaviheted az autót, ők elintézik a tankolást. Nem meglepő módon, ez nem annyira éri meg, jóval drágábbra jön így ki, mintha te tankolnál. Úgyhogy én ezt nagyon nem ajánlom. Egész biztosan találsz benzinkutat a kölcsönző iroda közelében. Ha esetleg reptéren béreltél, ott szinte mindig van pár mérföldes körzetben több kút is.

Útdíj, GPS, gyerekülés

Hasonló sztori – extrák, amit tipikusan megpróbálnak eladni neked. A gyerekülés nyílván olyan dolog, hogy ha kell, akkor kell. A GPS-ről annyit érdemes tudni, hogy alapvetően egyik kocsiban sem lesz beépített GPS, de tudsz bérelni – nyílván jó drágán. Inkább tölts le a telefonodra valamilyen offline navigáviót és használd azt. A jó hír hogy egyre több bérelt autóban van Apple CarPlay/Android Auto támogatás, de azért ehhez szerencse kell.

A útdíj (toll) meg olyan, hogy meg tudod előre venni a “matricát”. Ha esetleg tervezel olyan úton menni, ahol van díj, akkor ez nem egy rossz ötlet, de alapvetően (amerre én jártam eddig), mindig el lehet kerülni a fizetős utakat. Ha viszont ez nem sikerülne és véletlenül fizetős útra tévedsz, utánad küldik a számlát – saját tapasztalat 🙂

Amúgy az ilyen dolgok miatt kérik el a hitelkártyát átvételkor, ha nem tudnak elérni, akkor is van mire terhelni a bűntetést.

Biztosítás

Na ez érdekes. Túristaként nem ajánlom, hogy teljesen lemondj a biztosításról – őszintén szólva szerintem nem is engedik.  Ez jó drága lesz, erre érdemes felkészülni. Viszont MINDIG megpróbálnak eladni valami extra cuccot a biztosításon felül, azokat viszont ne fogadd el. Ami neked kell, az a loss-damage waiver (LDW), de néha collision damage waiver (CDW) néven fut.

Itt lehet kicsit olvasni (angolul) pár alapvető dolgokról, amit érdemes tudni erről:

Hosszabb bérlés (10-14 napnál több)

Ebbe mi futottunk bele még az elején, amikor kiköltöztünk. Esztinek akartunk bérelni autót 3 vagy 4 hétre és nem tudtunk. Mindenképp amerikai hitelkártyát és állandó lakcímet akartak hozzá – két dolog, amivel akkor nem rendelkeztünk :). Túristák esetén ez máshogy megy, ha jól sejtem. Illetve gondolom ez több dologtól is függ, hol bérelsz, melyik cégtől stb. Csak gondoltam megemlítem, hogy ha két hétnél többre akarsz bérelni, lehet érdemes beszélni a céggel. Nehogy az legyen, hogy az XY oldalon keresztül le tudod foglalni, aztán, amikor mész átvenni az autót, nem adják oda, vagy közlik, hogy sajnos csak 2 hétre kapod meg 🙂

Gondolom feltűnt, hogy nem írtam arról, hogy melyik cégnél béreljetek. Nem véletlen 🙂 Ha neten utána néztek, mindegyik cégről fogtok jót és rosszat is olvasni. Városonként, sőt még kölcsönző irodánként is nagyon eltérő a minőség, úgyhogy ennek mindenképp nektek kell utánanézni. Személyes tapasztalat alapján én azt tudom mondani, hogy többször béreltem már Enterprise-től és Dollar-tól, eddig egyikkel sem volt semmi bajom.

2 thoughts on “047 – Autóbérlés

1. Hali,
    Miket béreltél, amir vennél is, il milyen állapotban vannak az autók?
    Köszi.

1. A legtöbbször valami unalmas autót bérletem (midsize sedan kategória). Több helyen nem is te választasz. Csak a kategóriát választod ki, aztán azon belül majd kapsz valamit. Máshol te választhatsz az elérhető autók közül.
      Általános tapasztalat, hogy az autók jó állapotban vannak. Én eddig csak 10.000 mérföld alatti autó kaptam, néha gyakorlatilag újat. 30-35.000 mérföld fölött pedig már eladják őket, úgyhogy ezzel nincs gond.
      Érdekesség, hogy néha truckot (mondjuk a Ford F150) olcsóbb bérelni, mint egy full size sedant vagy SUVot – így béreltünk truckot az egyik kiránduláshoz 🙂
      Ha amerikai érzést akarsz, Mustangot általában lehet direkt kérni, de az drágább, mint egy normál autó (pedig venni olcsó)