044 – A vásárlás házhoz jön

Oké, ez a poszt valószínűleg inkább a nőtársaimnak szól. De férfi “kalandvágyó” ismerőseim, kérlek olvassátok ti is 😀

Aki ismer tudja, hogy nem vagyok egy nagy “shopping fan”, nem bírok túl sok időt tölteni a ruhaboltokban, mivel előbb utóbb ideges leszek attól hogy baromi nagy a választék de én alig találok magamnak valamit ami tetszik. Ahogy kiköltöztünk az USA-ba, természetesen a ruhavásárlás is újdonság lett, a problémám viszont a régi maradt. A boltok/plázák sokkal nagyobbak, a márkák újak, az időm pedig kedves hogy egy egész napot plázában töltsek , aztán ne vegyek semmit. Nemcsak a ruhaméreteket kellett megtanulnom megint hogy mekkorát hordok (az mondjuk jó érzés, hogy sokszor US XS/S-es vagyok haha 😀 ), de a nagyobb probléma (legalábbis számomra), hogy milyen márkákat fogok itt szeretni, ami tényleg az én stílusom. Arról nem is beszélve, hogy mivel 2 bőröndnyi ruhával érkeztünk, ezért a gardrób elég limitált. Azt kell mondjam, egy év után még mindig nincs azon a szinten, mint amit otthon hagytam 😀 Nem mintha szükség lenne annyi ruhára.

Igen, lehet változtatnom kéne az attitűdömön és élvezni hogy ezernyi inget felpróbálhatok, amiből egy sem jó, mert az ujja hossza mindnek rövid. Háát, mondhatnám hogy dolgozom az ügyön, de nem. Úgy döntöttem kipróbálom a kényelmes verziót, és ezt most bemutatom nektek.

Manapság mindent lehet már neten rendelni. De ami meglepett, hogy itt elterjedt egy bizonyos szolgáltatás: “online személyes stílustanácsadó”. Nem csak tanácsot kérhetsz, annál sokkal jobb. A dolog lényege, hogy a neten beregisztrálsz egy oldalra, kitöltesz egy méret- és stíluskérdőívet és az alapján bizonyos időközönként kapsz egy elvileg személyreszabott dobozt tele ruhákkal. Természetesen már nem csak egy ilyen szolgáltatás létezik, következzen tehát kettő, amit kipróbáltam.

Stich fix

Először ehhez nyúltam, mivel nagyon reklámozták. A regisztráció után a kérdőív könnyed pár perces dolog, ami a méretekkel, a szabás (bő, szűkebb fazonú) kiválasztásával kezdődik. Utána pár kép alapján felmérik a stílust ami tetszik: Képeken 3-3 teljes szett összeállítást lehet látni, ami kiad kb 1 stílust. Megkérdezik milyen gyakran hordasz 1-1 típusú ruhát és hogy milyen gyakran szeretnéd ezeket kapni, nadrágos vagy szoknyás vagy inkább, farmer szabás preferencia stb. Persze mielőtt azt mondanátok hogy nem létezik hogy mindenki csak 1-1 stílusba kategorizálható be, egyetértek, nem is. Én se. De azt biztosan ki lehet zárni amit nem szeret az ember. Ezt követően pár kérdés még arról hogy mit szeretnél gyakrabban kapni (topot, nadrágot), szeretnél-e ékszereket/cipőket/kiegészítőket, van-e olyan szín/minta amit kifejezetten utálsz. És persze nem maradhat ki hogy, kb mennyit akarsz költeni 1-1 ruhadarabra (nyilván tól-ig kategóriák). A legolcsóbb kategória a 28-50$, a legdrágább a 200+. A végén egy-két személyes info, és kész.

Stich Fix kérdőív

Az első “fix” be van ütemezve, 5 ruhadarab érkezik a házhoz.

Elég izgi, egyáltalán nem tudod miket fogsz kapni, szóval kvázi meglepetés is! Ez az egyik legjobb dolog az egészben. 4 ruhadarab és 1 táska jött. A dobozban találok a szépen összecsomagolt ruhák mellett egy postai felcímkézett nagy zacskót, amiben a visszaküldendő dolgokat kell majd feladni, árlistát és egy kis üzenetet a stílustanácsadótól. Az üzenetben a ruhadarabok bemutatása mellett különböző outfit összeállítások is vannak a darabokhoz.

Üzenet és a ruhák

3 nap van felpróbálni őket és dönteni mit tartok meg és mit küldök vissza. A visszaküldés egyszerű, csak bele kell dobni a dolgokat a zacskóba és feladni a postán. Nem kell sorban állni sem a bélyegért, mert előre fizetett és felcímkézett a zacskó. Na jó de mit tartottam meg és mennyibe kerül? Az árazás úgy van, hogy miután beütemezted a doboz érkezését, 20$ a “stílustanácsadás” díja, amit előre levonnak, de ha már 1 dolgot is veszel a dobozból, akkor ez lejön belőle. A ruhadarabok nagyjából benne vannak az árkategóriában, amit beállítottál, nem garantált, de az első doboz még jóval olcsóbb is. Ha mindent megtartasz a dobozból akkor további 25% lejön az egészből. Szóval igazából nem drágább mint boltban. Az első dobozomból 2 darabot meg is tartottam 🙂

Írtam korábban, hogy előre be lehet ütemezni a dobozt, kérheted 2-3 hetente, havonta, kéthavonta, három havonta. Viszont nem kötelező feliratkozni az előre beütemezett szállításra, tudsz ad-hoc is kérni, illetve bármikor le is mondhatod a beállítottat. Van női/férfi/gyerek profil is, úgyhogy gyakorlatilag az egész család tud dobozból öltözni 😀 Na mondjuk gyerek ruha 2 éves kortól van csak, viszont 8-12 darabot fogsz kapni. Ja és van “luxus” opció is, amivel prémium márkákat is adhatsz a dobozodhoz, de választhatsz is hogy milyen gyakran legyen a standard dobozodban ilyen termék.

Természetesen van telefonra app és azon keresztül is tudsz mindent intézni, visszajelzést küldeni a darabokról amik nem tetszettek/méretben nem voltak jók, illetve arról is hogy ha szeretnél valamit látni a következő “fix”-ben. Ami tetszik az appban, hogy feldob egy-egy ruhadarabot és kifejezheted véleményedet hogy tetszik vagy sem, ami segít nekik hogy a következő és azt követő dobozokban minél inkább olyan darabokat küldjenek neked, amik tetszenek.

Bővebb info erről a szolgáltatásról itt.

Trunk Club

Ez ugyanazon az elven működik, mint az előző, néhány apró eltéréssel. A Trunk Club egy fizikai bolthálózat, a Nordstrom saját stílustanácsadó dobozküldő szolgáltatása. Szóval itt leginkább azokból a ruhákból válogatnak, amik a saját kínálatukban megtalálható. Több márkát tömörítő bolthálózat, úgyhogy nem egy márkára szorul az ember, nem kell megijedni.

A kérdőíves rész itt egyből képes ruhaösszeállításokkal kezdődik, ami után megkérdezik, hogy mi a leggyakrabban viselt stílus, mik azok a színek és minták amiket nem szeretsz. Majd a kérdőív folytatódik azzal, hogy milyen testrészt akarsz rejtegetni, milyen szabású dolgokat akarsz hordani. Szóval nincs új a nap alatt, ugyanazokat kell tudniuk rólad. Nagyjából. Itt a ruha fazonjára, a cipő stílusára, sarokmagasságra is konkrétan rákérdeznek. Ezután viszont szintén árkategóriát kell választani. Itt a legolcsóbb kategória az 50-100$, a legdrágább itt is a 200+. Határ a csillagos ég, hogy mit küldhetnek ebben a kategóriában. Kérdeznek egy rövidet márkákról, aztán jönnek a méretek és kész.

Trunk Club kérdőív

A “trunk”, azaz a bőröndöd be van ütemezve. Kb. 1 héttel az érkezés előtt viszont kapok egy üzenetet a stílustanácsadótól és tulajdonképpen előre megnézhetem mit rakott bele a bőröndbe. Sőt, ami nagyon nem tetszik azt vissza is dobhatom és helyette rak majd be valami mást. Másodjára már nincs lehetőség ezeket is megnézni, és limitált hogy mennyit lehet cserélni. 2 nap van módosításra, különben jön ahogy a stylist megálmodta 🙂 Na ez a funkció jó is, előny a Stich fix-hez képest, ugyanakkor a meglepi hatást valamelyest elveszi.

A doboz tényleg úgy néz ki mint egy bőrönd, szóval külsőleg kicsit stílusosabb. Benne a ruhákon kívül egy rövid üzenet és az árlista találtható. Nincsenek képes szett-ajánlók, legalábbis papíron. Ütemezést itt is lehet előre is állítani 1, 2 vagy 3 havira, de később is lehet dönteni. Ami viszont itt jobb a Stich Fix-hez képest, hogy egyszerre 10-12 darabot kapsz. Ami azért nem rossz. A stílustanácsadás díja, amit előre levonnak az 25$, de mivel jóval több darabért van, így ez nem olyan nagy árkülönbség.

A “trunk”

Ennél a szolgáltatásnál azonban 5 nap van a felpróbálásra és döntésre, úgyhogy kicsit hezitálósabb embereknek ez jobb. És közben tudsz üzeneteket váltani a stylisttal ha van kérdés. Ja és mindkettőnél van lehetőség cserére is, ha kisebb/nagyobb kell vagy inkább más színben szeretnéd. A visszaküldés itt is egyszerű és ingyenes, nincs viszont külön zacskó vagy doboz, abba a dobozba kell visszapakolni amiben jönnek a ruhák, a címke előre legyártott, szóval csak lezárni és felcímkézni kell a dobozt. Viszont posta helyett UPS, de ugyanúgy csak le kell adni vagy ütemezni egy csomagfelvételt. Szóval ez ugyanolyan egyszerű. Az első “trunk”-ból 2 darabot tartottam meg, ami arányaiban azért nem olyan jó mint az előzőnél.

Ennél egyenlőre csak női és férfi verzió van, de alkalmazás természetesen itt is van telefonra, szóval lehet nyomkodni unalmas percekben, üzenetet küldeni a stylistnak, megnézni miket vettem meg és ahhoz milyen összeállításokat ajánlott. Ez kicsit személyesebbé teszi, mivel kvázi tudsz konkrétan vele beszélgetni hogy mire lenne szükséged. Bővebb info itt.

Summa summárum

Ahogy említettem, időhiány, új márkák, itteni dolgok megismerése, egy kis kalandvágy, hogy mit állítanak össze látatlanban, illetve észrevettem magamon hogy ha vásárolok, mindig ugyanahhoz a stílushoz/színekhez nyúlok, így pedig “rá vagyok kényszerítve” hogy felpróbáljak új dolgokat.

Folytatni fogom-e? Nem tudom, 2-2 doboz után nem mondom hogy teljesen beleszerettem, de ez lehet azért mert sem alkatilag sem stílusilag nem vagyok egyszerű. De néha néha biztos fogok ilyet igényelni, már csak a kényelmi szempont miatt is. Érdekes módon az első Stich Fix nagyon tetszett (csak azért nem vettem meg szinte mindent, mert nem akartam annyit költeni), míg a Trunk nagyon nem találta el sem a méreteket, sem a fazonokat. Viszont a második körből a Trunk Club sokkal jobban teljesített. A Stich Fix meglepetés jellege nagyon jó, ugyanakkor a Trunk Club “személyes” érzést adó lehetősége is nagy előny. Szóval még alakulóban a verseny.

Nyilván vannak egyéb ilyen szolgáltatások is. A teljesség igénye nélkül, olvastam a következőkről: Rent the Runway, Nadine West, Wantable, Gwynnie Bee, Le Tote. Ez utóbbi abból a szempontból érdekes, hogy nem vásárlásra megy hanem feliratkozol és kvázi ruhakölcsönző. Kapod a dobozt, hordod a nagyon drága márkás ruhákat amíg akarod, ha meg akarod tartani megveszed, de ha csak 1x veszed fel, akkor is simán visszaküldheted. Nem tudok részleteket (nyilván van valami idő limit), de úgy voltam vele ha “használt” ruhát akarok, akkor elmegyek egy turiba 😀 Feliratkozási díj nélkül. Viszont van külön gyerek verzió is, Mac and Mia, illetve ékszer és smink dobozok is, pl. Ipsy.

Na és mivel szállítottam az ötletet az otthoni business beindításhoz, részesedést kérek bárki is indítsa be! 😀 Én szállítom az ötleteket innen, valaki pedig operatíve irányít ottthon. Nos? 😀 Biztos vagyok benne, hogy otthon is vannak lusta, tömegundoros emberek akiknek ugyanúgy kell valamit felvenni nap-mint-nap.

Leave a Reply