007 – Ha vezető pozíciót akarsz…

….akkor venned kell egy autót. Akár kezdhettük volna ezzel is, ugyanis ezen a vidéken KELL autó. Eszti már korábban írta, hogy tömegközlekedés mint olyan csak jelzés értékűen létezik. Tehát kell szerezned autót. Ez első körben valószínűleg egy bérelt autó lesz. Ezzel kapcsolatban pár dolog, amit érdemes tudni:

  • Ha lehet ne a reptéren bérelj, nagyon durva különbségek vannak árban a reptér és egy “normál” autókölcsönző között – még ugyanazon a cégen belül is. Ha szerencséd van, akkor van Uber, használd azt, hogy eljuss a hotelbe és bérelj ott a közelben autót.
  • A magyar jogsi elég, tőlem még sosem kértek “nemzetközi vezetői engedélyt”. Persze nem árt, ha nálad van. De ha már láttál ilyet előben, akkor szerintem egyetértesz, hogy valószínűleg nem is használ 🙂
  • Nagy esély van rá, hogy ha nem cég foglalta (és fizeti) neked az autót, akkor hitelkártyát fognak kérni. Ez lehet magyar kártya is, de hitelkártya kell, hogy legyen. A poén, hogy ha van is amerikai bankkártyád (debit card), sanszos, hogy az nem lesz jó. Egy másik alternatíva lehet a készpénz, DE készpénzt nem mindenhol fogadnak el. Illetve néha számít az is, hogy mennyi időre akarod az autót. Egy-két napot még talán megoldanak készpénzzel vagy debit card-dal, de ha 3-4 hétben gondolkodsz, az valószínűleg nem fog összejönni hitelkártya nélkül. (Ez esetleg változhat államonként, ezek kaliforniai tapasztalatok)
  • Biztosítás KELL, minden államban van egy előírt minimum mindegy hogy saját autóról vagy béreltről beszélünk. Érdemes megnézni mi a törvényi előírás, nehogy rádsózzanak valami drágát. Megjegyzem ugyanakkor, hogy a minimum nem sok mindenre elég, ha balesetbe keveredsz. Ja és nyílván megpróbálnak majd rádsózni extrákat vagy épp upgradelni az autót – állj ellen 🙂

Na de tegyük fel, hogy belevágsz az autóvásárlásba. Az első dolog, amire készülj fel, hogy hitelben vagy lízingben ne nagyon gondolkodj. Nincs kizárva hogy van olyan kereskedés, ami megoldja, de simán 30% vagy még több kamatot fogsz fizetni. Tehát, nem akarsz hitelt vagy lízinget – lízingből mondjuk akár még ki is foghatsz egy nem túl rosszat. DE a lízing időtartama nem lehett több, mint a vízumod lejárati ideje. Tehát ha 3 éves vízumod van, és nem az első nap mész be a kereskdésbe, akkor bizony max. 24 hónapos lízinged lehet. Mindenesetre készülj fel, hogy ha gyorsan és egyszerűen akarod elintézni, akkor bizony készpénzes vásárlás a barátod. Érdekesség, hogy alapvetően nem szeretik a kereskedők amikor valaki nem kér hitelt, de egy frissen országba érkezett idegen esetében, nincs vele gondjuk, sőt nekem meg se próbáltak sehol eladni bármilyen hitelt – tudták, hogy esélytelen, hogy megkapom 🙂.

Ami az autókereskedéseket illeti, nagyjából ugyanazokra kell figyelni, mint otthon. Vannak tisztességes és nem annyira tisztességes kereskedések/kereskedők. Érdemes előre megnézni a neten mit írnak a helyről. Ezen felül van itt kint a CPO (Certified Pre-Owned) autó fogalma. Ilyenekkel általában nagyobb kereskedések (jellemezően márkakereskedések) foglalkoznak. Ez kicsit túl van misztifikálva, de alapvetően arról szól, hogy az autónak át kell esnie egy X pontos átvizsgáláson (amit amúgy a kereskedés maga csinál… itt azért kilátszik a trükközés lehetősége), illetve általában még hozzácsapnak valami garanciát a kocsihoz. Ez viszont már nem rossz, csak figyelni kell, hogy mire érvényes a CPO warranty. Én majdnem pont vettem egy CPO BMW 328-at, de aztán mégsem. Az autó teljesen jól nézett ki, tesztvezetésen is jól viselkedett, az ára is korrekt volt és “clean Carfax” autó volt. (A Carfax egy központi jármú történeti adatbázis – ha bármilyen hivatalos szervíz vagy éppen biztosítás által fedezett javítás történik az autón, az bekerül ide. A clean carfax azt jelenti, hogy semmilyen sérülés vagy javítás nem volt az autón.)  A tesztvezetés után ugyanis pont úgy áltunk meg az autóval, hogy a napfénynél észrevettem, hogy van egy “hupli” a motorháztetőn. Miközben nézegettük, hogy “ez miez?”, Eszti észrevette hogy a motorháztető kb. harmada kicsit más árnyalatú fehérrel le van festve. Na itt kezdtem el én is jobban nézelődni, és a lökhárítő jobb oldala is fényezve volt (az oldalsó sárga sidemarkerek széle festékes volt). Mivel a carfax tiszta volt, illetve láthatóan nem fényezték telibe az elemeket, biztos, hogy nem hivatalos márkaszervízben volt javítva (vagy ha igen, akkor is “okosba”). Egyébként semmilyen nagyobb deformációra utaló jel nem volt, simán lehet hogy csak ráesett valami, vagy nekimentek vele egy ilyen “díszoszlopnak”, de mivel a kereskedés nem tudott semmilyen magyarázatot adni (korrektek voltak, kijött a manager, megnézte és bocsánatot kért), így végül otthagytuk a kocsit. Na ezt csak azért meséltem el, hogy a CPO, a clean carfax és az egyik legjobb/legmegbízhatóbb kereskedés sem elég ahhoz, hogy biztosra menj…

Vissza az autóvásárláshoz. Emlékezdtek még a számok fontosságára? Na, most kelleni fog a telefonszámod, az SSN-ed, egy amerikai cím (residental address kell!!) – enélkül nem nagyon tudnak mit kezdeni veled. Oh, és kelleni fog egy biztosítás MIELŐTT át tudnád venni az autót. A kereskedés elküldi neked az infókat (márka, típus, VIN – kb. ezek kellenek) és ezek alapján meg kell kötnöd a biztosítást előre. A mi tapasztalatink alapján Geico-nál vagy Progressive-nél próbálkozz. Ők amerikai jogosítvány nélkül is hajlandók biztosítást kötni veled. Azonban ez szerencsén is múlik úgy tűnik. Én például simán kötöttem neten keresztül a Progressive-nél, míg Eszti fennakadt. Felhívta őket, azt mondták sajnos nem tudnak segíteni. Viszont a Geico-nál egy pár perces telefonhívással el tudta intézni.

Na és akkor egy érdekes pont – fizetés. NE próbálj meg készpénzt vinni a kereskedésbe. Egyrészt a bankodban nagyon furán fognak nézni rád, amikor fel akarsz venni több ezer dollárt. És hasonlóan fognak fogadni a kereskedésben, amikor fizetni akarsz egy szatyor pénzzel. Az esetek többségében a banki átutalást nem szeretik. Úgyhogy nincs más hátra, egy nagyon amerikai dolgot kell tenned – írnod kell egy csekket 🙂. Illetve mégsem. Ugyanis mivel “friss” a bankszámlád és credit history-d sincs, a sima csekk nem lesz jó. Cashier’s check a te barátod. Ez úgy néz ki, hogy bemész a bankodba és kérsz egy ilyet. Három dolog kell hozzá: legyen elég pénz a számládon, a kedvezményezett neve és a pontos összeg. Odaadják és ezzel ballagsz vissza a kereskedébe a Nagy Napon.

Na és itt jön a trükk. Legalábbis nálam itt volt a csavar. Bementem, cashier’s check, biztosítás, magyar jogsi – le volt előre beszélve minden. Úgy volt, hogy aznap elhajtok az új autómmal. Na itt jött a meglepetés. Egyszer csak közölték velem, hogy a magyar jogosítvánnyal nem hajthatok ki kereskedésből. Az utcán vezethetem az autót, de a kereskedés parkolójában nem. Ami erősen MI VAN?!?!?! Állítólag a magyar jogosítvány alapján nem tudták hivatalosan “sign off”-olni a kocsit. Keressek valakit amerikai jogosítvánnyal. Aha.. az fasza… persze, mi sem egyszerűbb. Felhívtam egy kollégákat aki “csak” 40 percre lakott, hogy ez van, tudna-e segíteni. Jó fej volt, mondta hogy mindjárt indul. Oké, zsír. Itt jöt a második csavar. Egyszer csak közlik, hogy hát az az igazság, hogy nem tudják ma odaadni az autót. Mondtam hogy egy pillanat – felhívtam a srácot, hogy köszi, de ne gyere, mert ezek szivatnak. Utána már kicsit ingerültebben mentem a pulthoz hogy MI VAN?!?!?!?. Közölték, hogy mivel már este 6 óra van, nem tudják ellenőrizni a csekkemet, amit meg kell tenniük – hogy igazi-e, van-e fedezet stb. Nos, ennek teljesen van értelme egy normál csekknél, de a cashier’s check pont arról szól, hogy a BANK igazolja, hogy van fedezet a számládon. Nem hatotta meg őket az érvelésem. Nos, így nem lett autóm első próbálkozásra. Szerencsére másnap ellenőrízték a csekket és mehettem az autóért. Na és a poén.. furcsa mód másnap simán engedték vezetni az autót a magyar jogsimmal. Csoda történt!

Pár dolog, amit érdemes még tudni:

  • A biztosítás DRÁGA lesz. Ha valami normálisat választasz, simán fizetni fogsz 100 USD feletti összeget havonta!!
  • A benzin olcsó – mostanság olyan 220Ft körül van és az itteniek háborognak, hogy Kaliforniában mennyire drága más államokhoz képest…
  • A dízel autó olyan, mint az indián síugró – lehet hogy van, de még senki nem látta. Na jó, azért van 1-2 dízel, de szinte alig.
  • Az autókba értelmetlenül nagy motorok vannak. Itt ami 200LE alatt van, az nem autó. Csak egy példa – az alap Dodge Charger-ben egy 3.6 literes V6-os motor van 292LE-vel. Ez az ALAP (és mellesleg nem túl drága) model. És az itteniek húzzák rá a szájukat, mondván hogy ott az R/T model, amiben egy 5.7 literes V8 HEMI motorr 370LE-vel. 370LE?!?!?! Mielőtt félreértés lenne a Dodge Charger egy egyszerű utcai autó, sőt abből is a “prolibb” fajta. Nem rossz autó, de ne gondoljátok hogy egy BMW M széria kategória.
  • Ha rutinosabb sofőr vagy,  valszeg nem fog tetszeni az amcsik nyugodsága/unalmassága ami a vezetést illeti (ja és jobbra tartás nincs 🙂). Viszont ha nem nagyon vezettél még, ne aggód, gyakorlásra tökéletes lesz.
  • Az autók többségében automata váltósak. Ha esetleg most azt mondod, hogy te mindenképp manuálisat szeretnél, nem gond. Egyrészt van rá esély, ne aggódj. Másrészt azért gondold át. Dugóban araszolni sokkal kényelmesebb egy automatával…
  • Túl sok minden jutott még eszembe, úgyhogy valószínűleg lesz még autós/közlekedős poszt 🙂

Leave a Reply