014 – Közlekedés kultúra

Mivel jelenleg az ügyfelem Santa Monica-n van, és azt szeretik, ha ott vagyok az irodában, ezért minden nap ingázok, immáron két és fél hónapja. Nem keveset, mondhatni sokat. Összesen kb. 3 órát egy nap. Pedig csak 52 mérföldre van. Erről beszéltünk, amikor azt említettük hogy az LA forgalom nagyon rossz. Tudom nagyon durvának hangzik, igazából nem olyan fárasztó, mint amilyennek hangzik.

Az első napomon az ügyfél azt kérte hogy 9 körül kezdjünk, oké. Ez nekem azt jelentette, hogy a reggeli forgalmat beszámítva 2,5 órás úttal kellett számolnom. Odafele. Aztán este 6kor hazafele is. Mikor megtudták, hogy honnan járok majd be, egyből mondták hogy nyugodtan jöjjek később, vagy korábban, hogy elkerüljem a forgalmat. Többen náluk is rugalmas munkaidővel dolgoznak, pont emiatt. Így tettem én is, nagyjából fél11kor kezdek, és így tudtam spórolni 1 órát az úttal…

Viszont mire jó ez a sok utazás, hogy egy újabb blogposzt szülessen, most a közlekedésről!!! Yeeeey!!! 🙂

Arról már írtunk, hogy itt leginkább automata váltós autók vannak. De jobb is. Főleg amikor az utam felét így is a dugóban araszolással töltöm. Ezért viszont talán nem is olyan fárasztó az egész. Fék-gáz-fék-gáz. Sőt még néha egyiket se kell nyomni, mert az autók úgy vannak beállítva, hogy alapjáraton az autó gurul. Ez például egy kisebb emelkedőn is nagyon hasznos. Nem kell kézifékezni, félni attól hogy hátra csúszol, mivel el akar indulni az autó előre. Aztán ott van az a érzés, hogy kicsit talán nyugodtabban vezetnek az emberek, legalábbis nincs agyondudálás egymásra. Mindenki ül a dugóban, nem tud mit csinálni. Persze az ittenieknek nem ez a véleménye. Ami még sokat segít a forgalmi helyzeten, persze ez inkább városban igaz, hogy piros lámpánál (ahol tábla nem tiltja) is fordulhatsz jobbra.

Na de miután kiemeltem miért jó itt a vezetés, jöhetnek a negatívumok 🙂

Nagyon sok sáv van az autópályán, általában 4-6. És nincs jobbratartás. Az emberek csak kiválasztanak egy sávot, aztán ha belebambulnak akkor simán feltartják annak a sávnak a forgalmát. Van egy spéci sáv, az ún. “HOV” azaz “high occupancy vehicle sáv, vagy másnével “carpool”, a legbelső sáv, ahol akkor vezethetsz, ha:

  • ketten vagy annál többen ülnek a kocsiban,
  • elektromos autót vezetsz (pl. ez az egyik oka annak hogy rohadt sok Tesla van itt – na meg az adókedvezmények 🙂 )

Hozzáteszem, ha nagy dugó van, akkor itt is…

A jobbra tartás hiányából adódhat talán, hogy az emberek minden irányból előznek. És hát a sima sávváltás sem annyira nyugodt 😀 Az indexet nem mindenki ismeri, és nagyon nem néznek szét hogy jön-e autó amikor sávot váltanak. Tehát neked kell odafigyelni. Képesek több sávot is egyszerre váltani. Ami azért durva, mert ahogy említettem, sok sáv van 😀 Valószínűleg ezért is van, hogy minden napra akad baleset, kisebb koccanás. Emiatt meg dugó.

Baleseteket említve, sokszor látok az út szélén abroncs maradványokat, vagy akár teljes gumiköpenyt leszakadva. Amit azért otthon nem nagyon láttam… Ez azért fura, mert alapvetően nem rosszak az utak. Nincs annyi kátyú mint otthon, nyilván, mivel nincs is akkora időjárás ingadozás mint otthon. De azért az látszik, hogy az autópályákat nagy betontömbökből rakták össze és hát az illesztéseknél idővel rés keletkezik. Nem is kicsi. Az pedig meg tudja dobni a kocsit. Meg hát 1-2 kátyú azért akad. illetve a truck-okról lerepülő cuccok is gondot okozhatnak.

A másik, hogy sokan elfeledkeznek felkapcsolni a fényszórót. Pedig a városi közvilágítás nem olyan jó, mint otthon. Autópályán meg nyilván nem nagyon van. Mivel rengeteg autó van, ezért az autók fénye miatt a közvilágítás annyira nem hiányzik. Nade ha épp nincs forgalom és megy előtted egy ilyen autó. Szívás. Valószínűleg azt hihetik, hogy automata fényszóróval rendelkezik a kocsi, mint az enyém (HÁH) :), amit nem kell kapcsolgatni. Pedig nem minden autóban van.

A sebességhatárt általában nem veszik figyelembe. Ha túl lassú vagy, akkor feltartod a forgalmat, szóval inkább haladj az árral :). A sebességhatár 65 MPH az autópályán, amikor lehet haladni is akkor én olyan 75 körül megyek. Pszt! 🙂 Persze ez az esetek kis részére igaz, inkább a dugó a jellemző. Ezzel a sebességgel nem lógok ki és nem is tartom fel a forgalmat, sőt még haladni is jól lehet. De nyilván így is vannak akik engem is rendszeresen megelőznek és repülnek a pályán. És akkor viszont jön a highway patrol!

A highway patrol – avagy az autópálya rendőr – jelenség. Minden nap látok autós illetve motoros rendőrt is. Igazoltat, balesetnél intézkedik. Legalább végzik a dolgukat. Általában egy Ford SUV-val látom őket, ami fekete és egy fehér vízszintes csík fut a kocsin. Ez azért jó mert a fekete autót könnyen észre lehet venni a sötétben . Ja nem. És főleg mivel rengeteg SUV van, még fazonra is hasonló. És a villogója pedig viszonlag kisebb, na meg persze amikor vadászik először nincs bekapcsolva. Az első highway patrol élményem még nem annyira izgi, de azért leírom. Suhanok a forgalommal, belülről a 2. sávban, látom hogy felhajtón jön villogva a Ford terepjáró. Aztán beér az autópályára, lekapcsolja a villogót. Egyre beljebb jön, még egy sáv, meg még egy, bakker mondom itt jön már mellettem.  Mindjárt kiszed igazoltatni. Azt se tudom, hogy zajlik egy ilyen itt. Ezért is volt para kicsit. Na meg azért, mivel már itt vagyunk egy ideje, de nincs még kaliforniai jogsi. Aztán ki tudja mit szól a nemzetközihez. DE végül hálistennek elém jött be :D. Huh. Megy még beljebb, teljesen a carpool sávba. Király megmenekültem. Ott felkapcsolja a villogót, kiszedett egy valószínűleg carpool szabályokat sértő sofőrt – biztos egyedül ült a kocsiban. Amúgy erre a büntetés simán 300$ fölött van. Végigpásztázik vele villogva az 5 sávon egyre kijjebb, majd megállnak kint a pálya szélén. Hát így megy ez. Azt mondják, hogy ha igazoltat a rendőr, akkor nem szabad kiszállnod az autóból, és kezed a kormányon legyen. Hát majd meglátjuk, nagy számok törvénye alapján egyszer biztos ennek is el kell jönnie, remélem addigra lesz már kaliforniai jogosítványom is :D.

Egy helyi cikk például azt mondja, hogy az itteni ingázás nagyon stresszes. Érdekes módon, én nem találom annyira stresszesnek, nagyon durva, de ez annyira nem húz fel 😀 Már a zenehallgatással is jól elszórakoztam, de mivel egy idő után ugyanazok a zenék mennek a rádióban is a hosszú utam alatt, ezt meguntam. Azóta pl. podcastot hallgatok, így félig meddig intellektuális feltöltődésre is tudom használni az időt 🙂 Az említett cikk (angolul):

Southern California commuting ranked as nation’s most stressful

Ez az utat teszem most meg minden nap az I-405 autópályán, I mint Interstate. Long Beach-ig kb 30 perc eljutni, a fekete leves utána jön, ahogy látható is a képen. Minél közelebb vagy LA-hez annál rosszabb.

Ingázás

És így a végére egy kis ízelítő a napi ingázásomból. Kifogtatok egy jobb napot, nem volt olyan durva dugó, de azért így is vágni kellett belőle bőven, na és persze felgyorsítani 🙂

3 thoughts on “014 – Közlekedés kultúra

Leave a Reply